Humlegårdens spaning: "Säkerhetsfrågan blir allt mer komplex i fastigheterna”

Mattias Dahlberg, chef teknik på Humlegården

Med ökande krav på uppkoppling från hyresgäster, samhälle och omvärld står fastighetsbranschen inför nya utmaningar. För att belysa förändringsbehovet genomför Allicon en intervjuserie där vi lyssnar in nyckelpersoner i branschen.

Säkerhet är en fråga som kommit allt högre upp på agendan både vad avser it-infrastrukturen och den fysiska säkerheten i fastigheterna. Det menar Mattias Dahlberg, chef teknik på Humlegården, som sedan 2020 har valt att investera i Allicons infrastrukturplattform för fiberfastighetsnät och förbereda sig för 5G inomhus.

Vi ringde upp honom för för att höra om hans reflektioner kring samarbetet – och få höra om viktiga spaningar i branschen.

Humlegården är ett aktivt fastighetsbolag med långsiktiga ägare i Länsförsäkringsgruppen och med kontorsfastigheter i attraktiva lägen i Stockholmsregionen. Bolaget har dessutom många högprofilerade hyresgäster. 

Hur upplever du att hyresgästernas krav på er som fastighetsägare förändras mot bakgrund av den utveckling vi har i omvärlden?

– Det ställs otroligt höga krav från våra hyresgäster på att saker måste fungera där vi rör oss allt mer mot nyckelfärdiga lokaler och där allt redan är på plats med exempelvis uppkoppling, AV-teknik och lås- och passagesystem. Vi ser en tydligare efterfrågan på enkelhet där hyresgästerna inte själva vill behöva ta så många beslut. Här försöker vi på Humlegården vara väldigt proaktiva och lyssna in nya hyresgästernas behov i ett tidigt stadie. Våra hyresgäster har ingen acceptans för långa ledtider, utan allt måste vara på plats och fungera från dag ett. 

Mattias Dahlberg fortsätter:

– En annan del som vi har märkt av är att säkerhet blir allt viktigare, både vad avser it-infrastrukturen och den fysiska säkerheten i fastigheterna. Här ställs vi inför allt mer komplexa frågeställningar. Allicon är ett bra exempel där vi får ett bra stöd i frågor från våra hyresgäster som relaterar till säker uppkoppling, redundanta lösningar och mobil inomhustäckning. 

Hur hänger detta ihop med hur era egna utmaningar för effektivare drift förändrats under de senaste åren?

– Framförallt skulle jag säga att vi arbetar mer datadrivet idag och kan därmed fatta mer informerade beslut. Alla delar är idag uppkopplade och vi fastighetsägare samlar på oss allt mer data från olika typer av tekniska system. Här kan vi använda den på ett nytt sätt för att skapa nya insikter för att bättre planera för underhåll och åtgärder. Samtidigt finns det också en stor potential. Det finns mycket kvar att utforska gällande hur vi kan nyttja all data fullt ut. 

Nu har vi kommit snart fyra år på vägen in i vårt samarbete där vi dels har hjälpt er att etablera fiberfastighetsnät i samtliga era multi-tenant fastigheter, dels ansvarar för driften samt ger stöd och rådgivning till såväl era hyresgäster som er organisation. Hur upplever du att samarbetet med fungerar?

– Jag uppskattar att ni värdesätter oss som kund och att ni alltid finns nära tillhands när det uppstår frågor, vilket det alltid gör också i relation till våra hyresgäster. Oavsett vilken typ av frågor det handlar om erbjuder ni bra stöd och rådgivning med rätt kompetens. Vi vet att med Allicon behöver varken vi eller våra hyresgäster hamna i en telefonkö på åtta timmar för att sedan komma till en person som inte känner oss som kund. Det är otroligt värdefullt.

Tack för de fina orden. Vi är imponerade av er framsynthet inom många områden där ni bland annat var tidigt ut med er satsning på strukturerad infrastruktur för uppkoppling som tjänst till era hyresgäster. Vad blir ert stora fokus under 2024?     

– Dels att fortsätta vårt arbete med digitalisering och skapa kundnytta och en bra affär kring detta. Dels vårt fortsatta arbete med energioptimering av våra fastigheter för att minska energianvändning. Vi har kommit långt med att plocka mer lågt hängande frukter. Det kommer innebära mer omfattande investeringar, vilket vi nu tittar på och lägger en plan för. 

Vad är dina spaningar kring branschens utmaningar framåt när det gäller teknisk förvaltning och implementering av proptech-lösningar?   

– En utmaning som vi ser är hur vi ska kunna upprätthålla och förvalta informationen kopplad till proptech-lösningar. Det är en fråga som såväl vi som andra fastighetsbolag jag har varit i dialog med funderar över. 

Jag tror att det kommer krävas nya roller i fastighetsbolagen såsom informationsförvaltare, i komplement till tekniska förvaltare, för att hantera den förflyttning vi nu gör. Värdet och utmaningen ligger mycket i hur vi ska kunna upprätthålla och förvalta nya modeller, som exempelvis digitala tvillingar.

En del i denna lösning framåt kommer säker vara att köpa mer som tjänst där förvaltningen av modellen och säkerställande av att informationen är uppdaterad och korrekt ingår. I vårt upplägg med Allicons lösning ansvarar ni och upprätthåller vår infrastruktur för uppkoppling såväl fysiskt som dokumentationsmässigt.

Som en sista fråga – har du några medskick till oss eller dina branschkollegor?    

– Generellt skulle jag säga att många lösningar inom proptech är intressanta och genererar mycket data men det innebär inte alltid att det är lätt att hitta ett bra affärscase. Här ser jag gärna ett utökat samarbete inom fastighetsbranschen för att hitta mer kundvärden kring all den data vi nu börjat samla in.

Allicon tackar Mattias Dahlberg och Humlegården för intressanta tankar och reflektioner. Vi ser fram emot vårt fortsatta samarbete!

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Boo, vd Allicon

andreas.boo@allicon.se

073-425 45 66

Föregående
Föregående

Ny lag om cybersäkerhet: ”Viktigt att fastighetsägare börjar förbereda sig på kraven”

Nästa
Nästa

Säkerhet och AI-styrning i fokus under 2024 för Stephan Begic, IT-chef på Stena Fastigheter