Spaningar från årets MWC i Barcelona – Agentic AI och inomhuslösningar

Mobile World Congress (MWC). Foto: Pressbild.

Årets Mobile World Congress i Barcelona bjöd inte på de stora nyheterna, men snarare på en viktig insikt: marknaden mognar och branschens aktörer måste hitta nya lösningar och nya sätt att tjäna pengar. Vi på Allicon var på plats och tog del av de senaste trenderna. Telekomnyheternas chefredaktör Mats Roesgaard Sjödin delar här sina tre viktigaste spaningar från mässan.

Mobile World Congress (MWC) är världens största mässa för mobil- och telekomindustrin. Varje år samlas branschledare, innovatörer och teknikföretag för att presentera de senaste trenderna – här är Mats Roesgaard Sjödins iakttagelser från dagarna i Barcelona.

Vilka är dina tre spaningar från årets mässa som svenska operatörer bör ta med sig?

– Den största grejen är att det inte var några stora nyheter. Men det behöver inte vara något negativt. Snarare betyder det att branschen har nått en mognadsfas där utvecklingen stabiliseras, istället för att man konstant ska jaga det nästa stora och rusa på i 200 km/h.

Min andra spaning handlar om AI. Många trodde att AI-hypen skulle ha nått sin topp redan förra året, men utvecklingen fortsätter. Det vi ser nu är något som kallas "Agentic AI". Det innebär att AI används mer strukturerat för att sammanföra information från flera olika AI-tjänster. Exempelvis i en kundtjänst där en AI-agent tar in information från flera olika AI-tjänster, och i realtid kan skapa svar som optimerar kundupplevelsen.

Den tredje och kanske viktigaste insikten handlar om hur telekombranschen ska tjäna pengar framåt. Det är tydligt att branschen sitter fast i en jakt på nästa stora tjänst – "nästa Spotify eller Netflix". Men jag tror inte att den typen av tjänster kommer att dyka upp på samma sätt längre. Operatörerna måste hitta andra vägar för att skapa lönsamhet.

Så, vad är svaret på hur operatörerna kan tjäna pengar?

– Det jag ser är att många operatörer fortfarande springer efter drömmen om tjänsten som ska förändra allt. Men det kommer inte hända. Istället tycker jag att man borde man fokusera på att exempelvis förbättra säkerheten. Här har operatörerna en enorm möjlighet, speciellt inom området inomhustäckning. Och det är här ni på Allicon kommer in, som kan leverera bra inomhustäckning i olika miljöer. Kan man öka intäkter den vägen, att få ännu bättre täckning även inomhus – då tror jag att det är där man som operatör kan tjäna pengar. Säkerhetsfrågan är stor nu, alla vill ha en stabil och säker täckning.

Delade inomhuslösningar, så kallade "neutral host" – vad är dina tankar där?

– Operatörerna har ett växande intresse av att lämna wifi eftersom det innebär säkerhetsrisker. Med en neutral host-lösning kan man skapa en stabil och säker uppkoppling. Det här ser jag som ett måste – att vi adresserar inomhustäckning som ett problem, wifi som säkerhetsproblem. Man måste sluta ha inställningen att exempelvis regioner ”inte ska bygga egna nät”. Det här blir en allt mer pressande fråga. I takt med att säkerhetsrisker ökar och kraven på stabil uppkoppling växer, måste operatörerna ta ansvar för att erbjuda säkra nätverk.

Frågan är när det får genomslag, snarare än om. Ute i Europa är det likande situation med bristande inomhustäckning, men vissa länder, som till exempel England, har kommit ett steg längre. Och som användare vill man inte längre använda öppna wifi-nät på grund av säkerhetsriskerna. Det är en brännhet fråga.

Det säkerhetspolitiska läget – hur har det påverkat oss och våra krav på sänkta lösningar?

– Det påverkar mycket. Säpo kom ju med en stor rapport bara häromdagen. Men nu flyttar man ner frågan på individnivå och talar om ”såhär ska du göra för att skydda dig”. Konsumenten blir mer allt mer varse. Sammanfattningsvis är mina spaningar framförallt intäktsfrågan där inomhuslösningar kan vara en del, och att inse att tiden är förbi då vi hittar det "nya Netflix", avslutar Mats Roesgaard Sjödin.

Allicon erbjuder neutral host-lösningar och säkra inomhusnät för 5G, vilket ger operatörer möjligheten att leverera en bättre och säkrare uppkoppling för sina kunder – och samtidigt skapa nya intäkter. Vi ser fram emot att följa utvecklingen i branschen!

Vill du veta mer?

Varmt välkommen att kontakta oss! 

Andreas Boo, VD Allicon
andreas.boo@allicon.se
073-425 45 66

Nästa
Nästa

Netnod varnar: Sveriges digitala infrastruktur är sårbar